lördag 30 juni 2012

Kungsgatan 32

Den ståtliga Kungsgatan har brett ut sina vingar över Rörsjöstadens attraktiva mark sedan 1876. Strax därefter fick den sitt kungliga namn & utbyggdes i etapper fram till 1907. För att reducera trafiken i området delades gatan upp i mindre smågator, som idag sträcker sig mellan Amiralsgatan & Östra förstadsgatan. Förutom Rörsjöparkens väl besökta promenadstråk som myllrar av liv & rörelse uppenbaras även en av Malmös mest fascinerande byggnader, den oemotståndligt vackra Paulikyrkan. Att bo granne med denna ålderstigna pjäs full av prakt & skönhet får mig att associera till Rom, staden vars historiska monument överträffar det mesta. Området kan även briljera med ett superbt läge som förverkligar drömmen om att hålla naturen i ena handen & citypulsen i den andra. Avståndet är marginellt, om inte närmast obefintligt. Människorna som figurerar längs Kungsgatans trivsamma sfär är en salig blandning av olika livsstilar & livsfaser. Här florerar såväl gamla som unga, familjer som singlar eller studenter som arbetande. Helt enkelt en plats för den som behagar ett förmånligt läge med gott om privilegium.


Den enorma Paulikyrkan skuggar näst intill min åsyn av Kungsgatans nummer 32 som för stunden är min destination. Innan jag tog steget genom porten slängde jag ett avundsvärt öga mot balkongen som vetter mot den kungliga byggnaden rakt bakom mig. Jag kunde obehindrat föreställa mig vilken uppvisning kyrkan ger sina grannar under såväl dag som kväll. Förmodligen ren magi! Förväntningarna inför mitt första möte med våningen på plan 4 hade uppenbarligen inte reducerats efter detta faktum.
Samma stund som dörren öppnas möter blicken två stora rum i fil med stämning av sekelskifte väl bevarad. De båda rummen breder ut sig på både längd & bredd, liksom den voluminösa kyrkan utanför fönstret. Så stor & så nära, nästan som att sträcka ut handen & röra vid det jag ser. Överdåd i synintryck är milt uttryckt. Jag tar mig vidare in i den centrala & vidlyftiga matsalen som omges av två luftiga rum i fil på vars ett håll. Öppenheten i planlösningen ger antydan om att våningen inretts med försiktighet så att ljusets fria vågor kan svepa fritt över ytorna, och inte minst för ett avspänt umgänge med nära & kära. Det dekorativa valvet i hemmets centrum sammansvetsar sällskapsdelen med fin finess samtidigt som det bildar ett lyxigt konstverk att vila ögonen på. I nästa blick når balkongen på perfekta läget min uppmärksamhet. Jag kunde omöjligt låta bli att avbilda en drömmande stund på balkongen. Tystnad, stillhet & stjärnklara nätter omsluter kroppen där på första parkett, som en välsignelse för själen.
Bortsett från de imponerande sällskapsytorna & de ursprungliga detaljerna uppvisar boningen goda möjligheter till förvaring & kontorslösningar i avskildhet. Tillsammans med köket skapar dessa ytor en hemtrevlig samverkan med resten av kvadratmetrarna. Den resliga takhöjden tillsammans med de vackra valvens runda former kontrasterar behagligt mot den moderna inredningen. En sammansättning som skapar flödande ljus & frikostig rymd på bästa vis. Mina detaljådror imponeras även av ägarens sätt att varsamt jonglera med inredningens färger. Med fingertoppskänsla formar de väl valda accentfärgerna en sann symbios med vitaste vitt.
Möt adressen på ett fritt & skyddat läge där historia, stämning & karaktär finns bevarat i varenda liten vrå. Din egna upplevelse är det enda som återstår för att helt & fullt förnimma & insupa alla intryck, som den tidigare ägaren gjorde då han tog detta guldkorn i besittning.


Text & bild: Malin Stoltz
Mer information & formell objektsbeskrivning finner ni på Våningen & Villans hemsida HÄR
Konceptet bakom Selected City Homes finns att läsa HÄR

1 kommentar:

  1. Så fint MALIN, hit flyttar jag :) Stora kramar Rebecka.

    SvaraRadera