onsdag 9 februari 2011

På måltavlan


Denna klocka från Rolex har en väldigt bra påverkan på mig. På min måltavla hänger denna eleganta skapelse stadigt & snyggt på min ankel. På frågan om jag är glad i shopping & vackra ting är svaret inte helt oväntat, JA, det är dessvärre ett av mina största intressen. (Då kan man ju fråga sig om det inte blivit billigare att ha tennisen kvar som fritidsintresse..) Syftet med detta inlägg handlar inte om shopping utan om dess påverkan på oss. Att vilja köpa något fint & "unna sig själv" något extra, tycker jag är ett alldeles underbart uttryck! För det första så berömmer du dig själv & vet därmed att du uträttat något bra som du kan vara stolt över, vilket är bra för självkänslan. För det andra har de flesta av oss en måltavla, på tavlan sätter man upp de mål man önskar uppnå inom ett visst tidsperspektiv. Det behöver inte bara vara faktiska ting, utan kan lika väl vara ett jobb man vill ha, en kunskap man vill besitta, ett bra självförtroende, en avklarad utbildning osv. Den del av måltavlan som innefattar shopping hänger för mig ihop med de stora faktiska målen. Lyckas du klara ditt mål som du slitit & kämpat för vore det väl en skam att inte belöna dig själv. Enligt mig är ett avklarat mål = ett köp från måltavlan. Sen ska självklart köpet vara relevant mot både målet & den ekonomiska situationen. Lyckas du t.e.x springa milen på din drömtid kanske det inte är relevant att unna dig en ny bil. Men får du drömjobbet med lönen därtill så why not! Shopping ska således inte ses som något dåligt, så länge man har koll på sin plånbok & sitt sparkonto. Pengar är till för att konsumera, på sådant som förgyller ditt liv & ökar ditt välbefinnande. Ett liv utan konsumtion & nöje vore helt enkelt inget rikt liv.

3 kommentarer:

  1. Helt rätt tankar=) Den hade gärna fått pryda in handled med =)

    SvaraRadera
  2. Härligt att du är inne på samma bana som mig :) Ja visst är klockan fantastisk!!

    SvaraRadera
  3. Helt rätt syrran :-)!!

    SvaraRadera