onsdag 26 oktober 2011

On the menu

Förra helgen tillagade min älskling en formidabel pastasås med kyckling & diverse smakfyrverkerier. Rätten tillagades med känsla, fantasi & total spontanitet, helt utan recept bör tilläggas. Isn't he amazing! Är man som honom en mästare på att våga mixa diverse smakförstärkare & ingredienser så lär man sig tillslut vilka komponenter som dansar fint ihop. Trots att jag helst står vid sidan om & sällskapar med ett glas rött i handen har jag lärt mig en hel del av hans matlagningskonster, kunskaper som jag överraskar med när han minst anar!
Vill du också tillaga denna eminenta rätt så kommer receptet här:

1. Stek upp hackad schalottenlök, purjolök, paprika, svamp & Habanero samt strimlad bacon & pressad
    vitlök.
2. Stek tunt skivade kycklingfilébitar tillsammans med resterande bacon & krydda med salt, peppar &
    pastakrydda.
3. Efter stekning skivas klycklingiléerna i lagom stora grytbitar.
4. Blanda samman de stekta kycklingbitarna med grönsaksblandningen (se nr 1) & addera Creme
    fraiche (med smak av kantarell & cognac), ricottaost,  grädde, kycklingfond, färsk basilika samt
   Habanero & Sambal oelek (om man önskar det starkare.) 
5. Servera såsen på en bädd av din favorit pastasort & tillsätt Koriander på toppen. 
6. I glasen? -Ett gudomligt gott rödvin!
   
   Bon apetit!

 Foton: M-Stoltz

6 kommentarer:

  1. Tack. Det provar vi i helgen:) Hanna

    SvaraRadera
  2. Det gör ni alldeles rätt i! :)

    SvaraRadera
  3. Eftersom att jag fick äran att smaka denna utsökta måltid så kan jag rekommendera den STARKT :) Kram Rebecka

    SvaraRadera
  4. Låter grymt gott! Vi behöver dessutom tips på nya pastarätter så denna ska testas snarast! kram, Big B :)

    SvaraRadera
  5. Nu är jag så sugen på denna maträtt att den kommer att lagas till ikväll.Givetvis med ett glas rött=)Lina

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att receptet kommer till användning! Perfekt inför den stundande helgen! :)

    SvaraRadera