måndag 28 november 2011

Christmas at home

Första advent fortlöp lika vacker & fridfullt som jag önskat. Den självklara julskyltningen i min gamla barndomsstad fick sig ett kärt återbesök. Här trängdes entusiastiska tomtar om barnens uppmärksamhet, medan väldoftande glögg och saffransrika lussebullar satte fart på aptiten. Med röda kinder och lätt frusna händer väntade sedan en härlig adventsmiddag hos föräldrarna. Första advent tillhör en av mina favorithelger, en helg att se fram emot när novemberkylan bråkigt trakasserar väderlekarna med hårda vindar och förargligt regn. Vid advent optimeras ljuset och vi anstränger oss lite extra för att plocka fram den omåttliga mysfaktorn som bara julen lyckas bemästra. Första julen i vårt nya hem har nu trädit i kraft, bara en sådan sak får mig att gå bananas av allt tindrande julpynt! Min juldekoration kommer präglas av detaljrika julkulor i färglösa nyanser, glimmande glitter, värmande ljus och en försmak av duvblått och grått, färger som framhävs via material såsom betong eller sten. Extra nöjd blev jag med min egenkomponerade adventsljusstake med betongbricka, och nummerbrickor i stål som jag fäste med ett silvrigt band. Nedan följer lite bildgodis från min adventsdekoration.
Foton: M-Stoltz

7 kommentarer:

  1. Hejsan Malin,

    tack för din mkt trevliga blogg stort Grattis till förlovningen så mysigt att läsa om. Blev så inspirerad av ditt vackra pynt. Får man fråga var du handlat detta??

    Tack Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Hej Elisabeth!

    Tack för de värmande orden, vad roligt att du gillar mitt julpynt!
    Visst får du fråga det! Det är en blandning av gammalt och nytt. Julkulorna och God jul-smycket på blockljuset samt siffrorna till adventsljusstaken kommer från en liten butik som heter "Smart buy" på Baltzsarsgatan i Malmö. Där finns en massa kul detaljer att fynda! Glasängeln har jag fått från min mamma, osäker på vart hon köpt den. Silverljusstakarna kommer från Day home.
    Var det något annat du undrade över så är det bara att fråga!

    SvaraRadera
  3. Åhhh,

    tack för ditt snabba svar. Har bott i Malmö för flera år sedan och skall tillbaka i helgen för att träffa vänner och uppleva gamla minnen. Blir alldeles säkert ett besök i butiken "Smart buy".
    Jag återkommer alldeles säkert med både frågor och kommentarer. Din blogg är verkligen jättefin.

    Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Såååååå fint pynt Malin :) Puuuhhh här har jag mkt att ta igen, fin kvällsläsning :) Stor kram finis /Rebecka

    SvaraRadera
  5. Jättemysiga och fina bilder! :) XO

    SvaraRadera
  6. hej Lisa igen..Vad fin text på ljusen god jul var kommerdem i från?

    Så fint.

    SvaraRadera
  7. Hej Lisa!
    Texten kommer från en liten butik på Baltzarsgatan i Malmö som heter City Smart buy. Där finns en massa fint!

    SvaraRadera