söndag 19 maj 2013

Makeup Artisten tipsar - Den gyllene grunden


När sommaren kommer med solsken och värme känns det inte alltid så kul att lägga på en massa smink på huden. Men hur ska du då göra när du vill piffa till dig inför sommarens alla härliga små gatherings? 
Att hitta rätt i denna djungel av produkter kan vara en tuff match men jag tänker göra detta ganska enkelt och visa er några av mina personliga favoriter.

Dagar när jag är lat väljer jag oftast att använda en bra concealer för att jämna till och ett puder för att fixera. Bland concealers står det mellan två.
Den ena: Helena Rubenstein Magic Concealer. Finns i tre nyanser och är suuuuperdryg och jämnar till något alldeles underbart! Jag lägger den i pannan mellan brynen, runt ögonen (lätt på locket, ögonvrån, under ögat), runt näsan och lite på hakan. Verkligen värd pengarna (320:-) !
Den andra: Pure Stockholms Mineral Illuminator. Den kan enklast jämföras med YSL Touche Eclat då de bägge är ljusreflekterande. Denna produkt är även lätt vårdande vilket gör den perfekt för området kring ögonen. Den kommer på sikt att dämpa mörka ringar under ögonen och motverkar fina linjer. Jag lägger den på samma ställen som HR Magic Concealer.
För att fixera det hela har jag för tillfället en ny favorit i min sminkväska. Det är Chanels nya puder: Les Beiges Healthy Glow Sheer Powder SPF 15. Den ger dig en fin, jämn yta och som den beskrivs; provide a sensation of lightness, well- being and freshness. Ligger runt 545:- men det är pengar well spent. Det tog mig bara lite tid att vänja mig vid den lilla borsten som kommer med men inget säger att du inte kan använda din egna favorit-borste. 
Känner du att du vill ha en foundation att lägga i hela ansiktet har jag även där några favoriter.
Pure Stockholm är starka på basprodukter och deras Mineral Liquid Foundation är en jättefin flytande mineral foundation. Den täcker väldigt bra utan att kännas tung på hyn. Den har även en lätt lugnande effekt och populär bland personer med problem såsom rosacea. Är du typen som faller mer för en färgad dagkräm brukar jag gå för FACE Stockholms Tinted Mineral Moisturizer. Fyra nyanser och det är allt som behövs då den anpassar sig bra efter din hy och låter din hy lysa igenom. Ingen av dessa kräver något puder efteråt utan lämnas bäst ensamma. 
Som avslut på det hela bör du använda en bronzer/solpuder. Tänk på att inte välja ett som är för mörkt då tanken är att du ska bygga upp färgen. Välj gärna ett utan alltför mycket glitter i då det bara kommer se konstigt ut.
Ett solpuder är produkten som ska ge dig färg- det är alltså inte en foundation som ska göra det då den ska vara så nära din egna hudton som möjligt. Många har problem att förstå hur man bäst lägger på en bronzer och den enklaste förklaringen jag kan ge dig är att tänk att du gör en 3:a. Panna- kind- haka. Du kan se på strecken på den första tjejen. På den andra tjejen har jag markerat ställena som kan vara snygga att highlighta- med andra ord; där du lägger en ljus kräm/skugga. Gärna med lite lyster i. Kombinationen bronzer och hightlight kommer resultera i en naturlig flawless hy och får du till det så har du kommit en väldig bit på vägen!
Lycka till! Och glöm inte att en bra grund är avgörande för resten av sminkningens resultat.
//Camilla

1 kommentar: