måndag 5 augusti 2013

Makeup Artisten tipsar - Framhäv dina ögon


Jag ser ofta smink som ett komplement till ditt utseende. Något som ska användas för att plocka fram det fina hos dig. En accessoar snarare än något som ska ta för mycket plats. Man ska hela tiden kunna se personen bakom det. Jag kommer i det här inlägget ge lite tips om vilken färg på ögonskugga som är bäst lämpad till de olika ögonfärgerna. Denna typ av guide kan ibland bli så himla strikt- och begränsande, men en grej som jag tror hårt på är att- vare sig ögonfärg, gillar du en färg så kör på det! Kanske tar det inte fram din ögonfärg så som man brukar mena, men om du gillar det du har på dig så kommer du känna dig fin och automatiskt även utstråla det. Vad jag också kommer visa är att många färger passar många ögon. Exempel; gröna ögon kommer fram jättefint i lila toner. Enligt mig en av de bästa färgerna för gröna ögon. Men det är också en färg som ser jättefin ut på bruna ögon.
Blått är en väldigt stark och lysande färg som du inte ska vara rädd för att använda. Men i och med att den kan vara väldigt “electric“ så behöver du oftast bara nån liten blå detalj. Även blått är en färg som passar både brunögda men även dig med blå eller gröna.
Något som jag ofta använda när jag sminkar blåögda eller personer med gröna ögon är rödtonade färger. Kanske en färg som ni flesta skulle rygga tillbaka för ifall jag sa det åt er. Men som jag sa, använd det bara som en detalj någonstans. Rött är en kontrastfärg till det blå/gröna och kommer verkligen få era ögon att lysa. Även orange är en utmärkt färg för er!
Bilden nedan är till för att visa de två olika sätten att ta fram ögonfärgen på. På den första bilden har man lagt väldigt mycket blå ögonskugga vilket såklart ger dig ett väldigt blått resultat. Den andra visar dig hur du får fram ögonfärgen genom att använda en kontrastfärg.
Kom ihåg att när du ska använda färg så behöver du inte lägga den över hela ögonlocket. En enkel eyeliner eller bara en ljus ton kan räcka. Jag har med flit valt vissa bilder för att visa färgerna och jag menar inte att det är exakt så du ska bära det. Se det snarare som en vägledning som öppnar upp möjligheterna för nya färger!

Lycka till! /Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar