onsdag 4 september 2013

Makeup Artisten tipsar - Smokey Eye

Om det är något som jag ständigt blir ombedd att göra så är det smokey eyes- sotade ögon. Helt klart en av de mest åtråvärda looker och även den som de flesta verkar ha mest problem med att skapa själva. Men det är egentligen en ganska enkel look att fixa. Jag tror att de flesta av er helt enkelt använder för mörka färger på en gång. Och- ni har inte rätt redskap. Penslar, tjejer. Penslar. Lägg gärna en liten slant extra på dem för det kommer löna sig i längden. De kommer hålla längre och era sminkningar kommer se bättre ut och det kommer gå lättare att fixa dem. Tro mig.
Hur som. Smokey eyes. För det första så skulle jag vilja säga att det är en term. Med andra ord- inte något som måste göras i svar/grått. Snarare så är det en typ av sminkning och du kan hitta både gröna smokey eyes och blåa. Lila brukar vare en lyckad färg för just detta ändamål.

Vad du bör göra är att först lägga en medelmörk skugga på hela locket upp till globen- gärna till och med lite högre upp än globen. Måla gärna lite längst med undre fransraden också så att när du är klar har du ringat in hela ögat. 
Vad du sedan gör är att ta antingen en svart penna eller skugga och gör en linje längst med övre fransraden. Gärna lite under ögat också. Känner du för det kan du även dra en linje längst in intill ögat. Detta kommer ge en mer intensiv look men det kan också ge dig känslan av att förminska ögat. Du får prova dig fram!

Ta sedan en skugga som är nånstans mellan de två tonerna du nu har använt och fyll i globen lite extra. Detta gör att du får mer djup i det hela. Något jag ofta gör är att lägga en bronzer där- de brukar ha den rätta bruna tonen. Vare sig jag har sminkat i lila toner eller bruna så brukar jag göra så. Det gör att själva gränsen mellan skuggan och huden mjukas upp en del. Vill man ha en flytande eyeliner så får man det - jag brukar föredra att göra det med en svart (eller mörk) skugga då det gör det hela mycket mjukare. På med mascara- and you are ready to go!

Ps. Rekommenderar denna länk Klick! En bra sida som visar hur man får fram vissa looker.

Lycka till! /Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar