fredag 24 januari 2014

Always Weekend

2014 för mig känns som helgens år. Varje dag är förenat med morgonmys, frukost på sängen, långa promenader och sociala träffar med vänner och familj. Att dygnet inte längre har några klockslag är en del av charmen i mammaledigheten. Vissa nätter är man vaken mer än man sover. Men totalt sett är vi skonade från den värsta sömnbristen. Lillsnäckan vill ammas ca 1-2 gånger per natt och oftast somnar hon direkt efter målet (och vissa gånger är hon piggare än det starkaste solsken..) Min taktik är att amma henne vid midnatt. Har vi tur så vaknar hon först vid 04 nästa gång, och sedan är det dags för morgonmålet. Men någon tydlig rutin är svår att plantera hos en 1-månads bebis. Det är lillchefen som bestämmer tiderna, utan förhandling. Av den anledningen har jag valt att se dygnet som en helhet istället för att bli frustrerad över att nattens timmar singlar förbi utan att sömnen infallit. Har jag tur kan man ju ta igen några timmar på dagen istället. Som nybliven mamma tror jag man besitter oanade energireserver. Det säger ju nästan sig självt. Livets största mirakel har inträffat. Vem blir inte pigg av en sådan lycka!

3 kommentarer:

  1. Hej Malin! Hittade nyligen till din blogg genom ett tips från min man Ulrik. Verkligen inspirerande läsning och så fina bilder. Vill också passa på att säga grattis till er fina lilla Amelia! Ha en bra dag och en fortsatt fin föräldraledighet! Hälsningar Therese

    SvaraRadera
  2. Hej Therese! Har hört mycket gott om dig från Ulrik! :)
    Stort tack! Så roligt att du hittat hit och gillar min blogg! Gissar att du känner igen dig en del när det kommer till tankar om småbarnslivet. Det är verkligen fantastiskt! Hoppas allt är bra med er och inte minst med lilla söta Greta! Hälsa Ulrik så gott! Kram på er!

    SvaraRadera
  3. Har precis hittat hit, vilken härlig blogg! Grattis till liten tjej. Får man fråga vad din fina blus kommer ifrån? Är generellt nyfiken på var du köper dina kläder/kan du inte lägga upp info under bilderna?

    SvaraRadera