fredag 27 januari 2012

The Selected City Home - Januari

När jag spatserar längs med den ålderstigna gatan i centrala Lund uppenbarar sig den ståtliga Domkyrkan i blickfånget. Genom de nötta kullerstenarna tänker jag mig tillbaka till den gamla torghandel som förr i tiden ägde rum på detta stråk. Efter omfattande förändringar kan Stora Södergatan idag benämnas som en väl använd paradgata som sträcker sig genom hela den södra delen av Lunds stadskärna med start från Stortorget. 
Skenet från husväggens vackra detaljer leder tankarna tillbaka till en svunnen tid där byggkonstens perfektion aldrig kompromissats. Ett hus som fått äran att uppleva ett flertal generationsskiften vilket förklarar fasadens stolta & praktfulla leende.
Dörren öppnas & jag välkomnas in i det ståndsmässiga hemmet som vid första kontakt för mig raka vägen in i en stadig bostadsförälskelse. Det tar mig inte många minuter innan jag med blotta ögat får bekräftat att hemmet väldigt nyligen genomgått en gedigen restaurering. Intrycket säger mig att inga detaljer lämnats åt slumpen vare sig det gäller materialval eller inredningsdetaljer. Här andas väggarna kvalité, pondus, vördnad och genuin trivsel med en vass känsla för det klassiskt eleganta.  
Det uppenbara ljusinsläppet som välkomnar besökaren vid första steg belyser den enorma rymd som bostaden belåtet konfirmerar. Jag vill beskriva känslan som ett möte med ett levande byggnadsminne samtidigt som bostaden besitter alla förutsättningar för att förverkliga drömmen om att leva & frodas i ett välskapt hem. Jag slår mig ner i ett av hemmets alla trivsamma hörn & inser att blicken är svår att kontrollera. Mina ögon far som eldflugor mellan väggar, tak & golv. Innan jag vet ordet av det är jag redan i nästa rum, vilket bekräftar hemmets påverkan på ett nyfiket inredningshuvud.
Hela våningen är restaurerad med fingertoppskänsla där ledorden varit att bevara hemmets välskapta hantverk & byggnadsstil fast i en ny & fräsch tappning. Ett klart lyckat resultat som bejakas via våningens gemytliga atmosfär & balanserade proportioner. Här åskådliggörs den ljuva mixen av ett lyckat äktenskap mellan arv & modernitet som svarar mot våra krav på bekvämlighet. Bostadens frikostiga takhöjd i förening med de rymliga sällskapsytorna går att associera med volymen likt en slottssal, där känslan av välstånd & fullkomlig bekvämlighet infinnes. Under rundvandringen inspirerades jag lite extra av den genomtänkta ledbelysning som placerats med finess för att höja unika detaljer i byggkonsten.
Att paret upplevt världens olika kontinenter står självskrivet i såväl möbler som detaljer. I matsalen kan man mellan rätterna vila blicken på det vackra kinesiska brudskåpet som stoltserar i ena hörnet med all sin prakt.
Trots att de generösa kvadratmetrarna utgör en pampig föreställning gör den halvöppna planlösningen med vackra rum i fil att helheten ändå känns mysigt ombonad. Här finns med andra ord gott om trivsamma platser där själen kan vila ut & landa i en lugnare takt. Den tilltalande planlösningen gör det möjligt att placera de privata rummen i den ena delen av hemmet medan sällskapsytorna breder ut sig i motsatt riktning. Under sommarhalvåret går det heller ingen nöd på soldyrkare. De tre rymliga balkongerna gör det möjligt att följa solens gång från mystiskt morgonljus till stämningsfullt kvällsljus. Eller varför inte avnjuta fredagsölen med Domkyrkan & folkvimlet som kuliss! 

Att hemmet dessutom briljerar med tre förtjusande kakelugnar är ännu ett kvitto på att våningen har allt, och lite till. Ett hem att frodas i oavsett sinnesstämning. Här kan den sällskaplige duka upp till ett sprudlande gästmingel i det nymoderna köket, eller högtidliga middagar under den eleganta kristallkronans varma ljus. Att lyxens överflöd tillkännages finner man så även i de tre tilltagande vinkylarna som får vinentusiasterna att avge ett par goda glädjerop.

Öppna upp porten till drömmarnas horisont & låt dig förföras av denna representativa våning med extra allt! 
Mer information & formell objektsbeskrivning finner ni på Våningen & Villans hemsida HÄR


Text & Bild: Malin Stoltz
Konceptet bakom Selected City Homes finns att läsa HÄR.

3 kommentarer:

  1. Du skriver så inbjudande,att man får
    känslan av att vara i våningen.Ally

    SvaraRadera
  2. Stort tack! Så roligt att känslan förmedlas i texten! Precis det som var meningen :)

    SvaraRadera
  3. Alla rätt! Även jag är förälskad i bostaden nu! :o) Kram Anna

    SvaraRadera