måndag 26 mars 2012

Västergatan 16

På ett av Malmö citys främsta & bästa lägen döljer sig innerstadens egna lilla juvel, Gamla väster. Området som bär upp de främsta restaurangerna, de lyxigaste hotellen & de mest eftertraktade bostadsadresserna. Längs de små gränderna möter man de genuina korsvirkeshusen & de mysiga små fiken som leder känslan till en egen liten småstad i storstaden. En plats som frodas av de boendes trivsel & besökarnas ständiga återvändo.
När jag passerat porten förväntar jag mig ett möte med en ordinär innergård, så som innergårdar oftast ser ut mitt i city. Det här var dock något helt annat. Det vore skam att kalla gården något annat än trädgård, precis som ägaren själv väljer att benämna den. Under tiden som jag tog min rundvandring framgick det att trädgården är ritad av den berömda trädgårdsarkitekten, Stina Larsson, vilket förklarar den smarta dispositionen av såväl träd som rabatter. Att föreningen värnar om arvet råder det inga tvivel om, blotta ögat bekräftar omedelbart vilken gedigen skötsel som ligger bakom detta trivsamma andningshål.
År 1986 fick den  framgångsrike arkitekten, Lars Asklund, igenom sin vilja om att  platsen skulle förvandlas till lägenheter i postmodernistisk stil, detta i samband med bomässan ”Bo 86”. Lars som bevisligen var en föregångare av sin tid mottog samma år det förnäma stadsbyggnadspriset från Malmö stad. Som ett extra kvitto på hans verk bör det tilläggas att arkitekten själv innehar adress i husets översta våning.

Inne i lägenheten möts jag av en imponerande takhöjd där andra våningsplanet stoltserar öppet mitt i blickfånget. Att det enorma fönsterpartiet dessutom breder ut sin mäktiga panormavy får samspelet mellan de två öppna våningsplanen att bli ännu mer dynamiskt & unikt.  Mitt första intryck av våningen landade rakt i hjärtat med en envis iver om att se mer!
Det pigga ljusinsläppet gör sig ständigt påmint då solens strålar lyckas pensla var enda hörn med sitt guldiga sken. Att finna lugnet i stunden trots surret från citylivet några minuter bort är i denna våning ingen konst. Carl slår sig ner i favoritfåtöljen & beskriver känslan i det perfekta läget vid det massiva fönstret ”– man befinner sig inomhus men känslan säger utomhus” vurmar Carl glatt.
De generösa kvadratmetrarna på första plan samspelar galant med den öppna planlösningen. Ett faktum som dukar upp för sociala sammankomster i den atmosfärsfyllda boningen.  Genast föreställer jag mig en porlande fördrink vid köksbaren medan grytornas väldoftande innehåll retar hungern. Helt klart en plats att trivas på!
På den övre våningen nås man av den privata delen.  Här döljer sig sovrum, toalett, hemmakontor & ett hemtrevligt bibliotek med två sköna fåtöljer.  Att arbeta ett par timmar från kontorsplatsen förenar sannerligen nyttan med nöjet. Med fönstrets panoramavy mitt framför nosen tar energin förmodligen aldrig slut.

Trots att pulsen från citylivet döljer sig bakom porten vilar det till trots ett skönt & stilla lugn över bostaden. Summera dagen med en kvällspromenad längst de mysiga små gränderna medan myllret på Lilla torg sakta ebbar ut. Vetskapen om närheten till cityutbudets godbitar fulländar bostadens exemplariska läge samtidigt som arvet av en stjärnklar arkitektur ständigt gör sig påmint.

Text & bild: Malin Stoltz
Mer information & formell objektsbeskrivning finner ni på Våningen & Villans hemsida HÄR

Konceptet bakom Selected City Homes finns att läsa HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar