onsdag 18 juli 2012

Reseexperten tipsar - Hitta din favorit piazza i Italien

Sommaren är i full gång även om den inte på allvar gjort sitt intåg rent vädermässigt. Trots det försöker vi vistas utomhus så mycket vi kan, något som även är synonymt med semestern i utlandet. För är det något som fascinerar oss svenskar under sommaren och semestern så är det att vistas utomhus. Uteserveringar i sköna och stämningsfulla omgivningar när det vankas måltider är hårdvaluta både hemma i Sverige och inte minst under semestern. Italien med sina stämningsfulla stadskärnor och inte minst piazzor (torg) attraherar resande att slå sig ner på första bästa lediga bord för att njuta av ett gott glas vin eller en välskummad cappuccino. Här får ni några smakprov på några av Italiens härligaste torg enligt min mening – både kända som okända.

Den eviga staden Rom behöver egentligen ingen närmare beskrivelse, storslagna monument står på rad men det som enligt min mening gör staden så otroligt sevärd och mysig är de många stämningsfulla torgen. Från pampiga Piazza Navona till Campo de’ Fiori. Att inta en lunch på Piazza Navona under en skön vår eller höstdag med de ståtliga husfasaderna är riktigt trevligt för att inte tala om den folkliga stämningen som råder kvällstid på Campo de’ Fiori när lokalbefolkningen tittar ut för en drink eller ett glas vin.
I min gamla hemstad Riva del Garda  på Gardasjöns norra spets råder en helt annan stämning än i Rom. Under större delen av året (bortsett juli och augusti) är stämningen skön och stadskärnan är en av de trevligaste runt Italiens största sjö. Att komma från centrum och gå ner mot vattnet och passera det lilla torget Piazza Catena vars vackra husfasader och en liten charmig taverna i ena hörnet är en fröjd för ögat, torget liknas bäst som en teaterkuliss för att citera min egen Far som själv var lika imponerad som mig själv under sitt första besök i staden. Här kan du faktiskt inte bara besöka torget utan bo granne då vi förmedlar det trevliga Hotel Centrale som ligger precis bredvid med utsikt till sjön.

Skulle man sedan under en vistelse i Toscana ha vägarna förbi staden Lucca med sin imponerande ringmur som omger stadens centrum så tycker jag inte man ska missa torget Piazza dell’ Anfiteatro som är en njutning för själen och gommen… Här ligger den ena restaurangen bredvid den andra och inbjuder till en välsmakande måltid eller bara ett svalkande glas vitt under en varm sommardag. Som grädde på moset kan vi i denna sevärda stad rekommendera en vistelse på Hotel Universo som i sig själv är en sevärdhet.
Har ni själva några personliga favoriter så skriv dem gärna i kommentarsfältet! Tills vi hörs nästa gång vill jag  
passa på att önska alla läsare en riktigt skön sommar! /Marcus
marcus @in-italia.se , 040-60 60 499

3 kommentarer:

  1. Visst har Italien massor av härliga torg.Ett vackert torg i Siena,Toscana är Piazza de Campo. Format som ett snäckskal.Inte att förglömma Markusplatsen i Venedig.Trogen bloggläsare som gillar dessa reseinslag:=)

    SvaraRadera
  2. Ohh, jag älskar italienska torg! Finns ett mysigt och vackert torg i Florens som jag inte minns namnet på. Var även med i en film.

    SvaraRadera
  3. Det finns ett fint litet torg i Bologna där jag och min man åt middag. Minns inte namnet men jätte trevligt! Vi hade bokat genom In-Italia och haft kontakt med Marcus. Allt fungerade perfekt.

    SvaraRadera