tisdag 5 november 2013

Make Up artisten tipsar - Quick Fix


En vän till mig sa en gång; det finns inga fula kvinnor. Bara lata. Jag håller faktiskt med. Ni kommer nu rada upp en massa orsaker (eller ursäkter som jag vill kalla det) till varför det kanske är som hon säger. Ni har barn- vilket betyder att ni inte får någon som helst tid. Ni har ett jobb där det känns poänglöst att sminka sig. Ni har inte tid på morgonen. Ni är gamla så det är ingen idé längre. Ni får tro vad ni vill men dessa undanflykter är mer än vanliga. Jag kan förstå att man ibland inte vet hur man ska sminka sig eller ens känner för att sminka sig överhuvudtaget. Men innan jag fortsätter vill jag delge er min syn på smink- en rätt hälsosam syn om jag får säga det själv. Smink är ett komplement. Det är inte meningen att du ska bli någon annan eller gömma den du är. Tvärtom. Du ska med små medel ta fram det där fina hos dig, det som får dig att lysa lite extra. Men, för det så kan du ibland behöva anstränga dig lite. Du kommer på sin höjd behöva gå upp 15 minuter tidigare.
Det du behöver för det här är: en bra concealer för att fixa till ojämnheter med. Så som t.e.x. under ögonen. Ta gärna lite över ögonlocken också för vi har en tendens att vara lite röda där. Lägg lite runt näsvingarna också. Mellan brynen/på pannan. Ett puder. Ta gärna en powderfoundation. De täcker mer än ett vanligt puder men borstar du på det så kommer det enbart att jämna ut allt. Puderprodukter gör även att oljan din hy producerar dämpas lite bättre under en längre tid. Ett solpuder och/eller rouge. Här skulle jag säga att det är valfritt. Känn efter om du vill ha ett solpuder. Ett solpuder är till för att få upp lite mer färg i hela ansiktet. Ett rouge däremot läggs enbart på kinderna. Jag personligen gillar att mest ta ett rouge, särskilt nu under vintertid då min hy blir ännu lite blekare och jag tycker det ser finast ut med enbart en kall, rosig färg på kinderna. Mascara. Det kommer öppna upp ögonen. Du väljer själv om du vill ha det på enbart övre fransarna eller ta på de undre också. Ett sista steg; läppglans/läppstift. Där är det ännu en gång upp till dig- du väljer det som du känner passar dig bäst. Vissa tycker läppglans är för kladdigt och andra tycker läppstift kan kännas för torrt. Detta är en 10 minuters makeup. Gör ni det här så blir ni genast lite piggare & känner er därav lite gladare. 

Förslag på produkter.

Maria Åkerberg conealer pen
. En penna med två färger- en i varje ände. Maria Åkerberg är ett ganska nytt svenskt, ekologiskt märke. Den här pennan är enkel att applicera och är varken för torr eller oljig. Lätt att dra ut och fixa till med fingret.
Face Stockholm powder foundation eller Mac Studio Fix. De är bägge puderfoundations och om du använder en borste ( svampen som kommer med räcker att top it up med under dagen ) för att få en lätt utjämnande effekt. Både Face och Mac har ett brett sortiment när det kommer till färger.

Nouba har många fina rouger och du kan lätt hitta en bra färg till dig. Nouba hittar du på Apoteket..
När det kommer till mascara låter jag dig själv komma fram till bästa alternativ. Marknaden är så stor och det finns hundratals av olika i varierad prisklass och önskad effekt. Detta är en väldigt enkel guide till en väldigt basic makeup. Självfallet kan du utveckla det hela och håll utkik- jag kommer snart skriva ihop en lite uppföljare! 
Lycka till!
/Camilla

1 kommentar:

  1. Du har så rätt i det du skriver. Nu ska jag ta mig i kragen, för jag är lat!! Kia

    SvaraRadera